KRYCÍ JMÉNO VERITY - RECENZE

Originální název: Code name Verity
Pokračování: Rose under fire
Počet stran: 352
Nakladatelství: Albatros Media - Cooboo
ISBN: 978-80-7447-902-1
Mé hodnocení: ✯

Elizabeth Wein je v Česku zatím neznámá autorka, ačkoliv v Americe již pár knih vydala. Všechny jsou zasazené v historii, většinou za dob vlády krále Artuše. V případě této knihy se autorka posunula v čase až do druhé světové války.

Krycí jméno Verity se dělí na dvě části. Příběh začíná vysvětlením, proč si hlavní postava píše deník. Nebo v tomto případě spíš zpověď. Jde o britskou špionku, která byla krátkou dobu po příletu do nacisty okupované Francie chycena. Svoji zpověď začne sepisovat až několik týdnů po uvěznění na tamní gestapácké základně, která se nachází v bývalém luxusním hotelu. Všichni ostatní zajatci jí opovrhují, protože konvertovala. Naše postava ví, že ji na konci jejího vyslýchání určitě zastřelí, ale i s tímto vědomím se snaží ten moment oddálit. Navíc ví, že kdyby nezačala mluvit, zabili by ji horším způsobem. Už tak ji mučili. Hodně krát. To co ale prozatím vyzradila, nestačí.

Hlavní hrdinka na příkaz začne sepisovat příběh. Primárním zadáním je popsat co nejvíce letadel, letišť a jejich poloh a lidí, kteří se podílejí na velení různých organizací a plánování špionáží. Ona, jakožto velmi sečtělá osoba, všechny tyto informace začne sepisovat na pozadí svého kamarádství s pilotkou Maddie, které vzniklo právě díky druhé světové válce. Postupně popisuje všechny momenty, které v jejich přátelství měli nějaký význam. Často se dotýká havárie, kvůli které už jedna z kamarádek nemá šanci na návrat do rodné země. Během toho naráží i na to, jak se k ní ve Francii chovají, na to, jak si hodiny musí zakrývat uši, když ve vedlejší místnosti někoho mučí.

Potupně je odkrývána spousta důležitých věcí, které celý příběh dělají propracovanější. Obě postavy jsou úžasně popsány. Já jsem to autorce všechno věřila. Nádherné detaily jako kuličkové pero, drdol pět centimetrů nad límečkem přesně podle předpisů a bezprstý bratr dodávají příběhu opravdové kouzlo. Na konci první části začalo být po emocionální stránce všechno nějak intenzivnější. Tato kniha si s vámi bude pohrávat. Není jako každá druhá YA, na přečtení této potřebujete čas. Minimálně na první polovinu, která vše hodně prokresluje. Druhá část je více dějová a tu první úžasně doplňuje.

Pokud máte rádi tematiku 2. světové války, tuto knihu vám vřele doporučuji. Dává na válku nevšední pohled. Doporučuji vám ji ale i v případě, že se nejedná o vaše oblíbené téma. Můžete si užít alespoň příběh nevšedního přátelství dvou doopravdy uvěřitelných postav. Za mě plných 5 hvězdiček z pěti.

Srovnání obálek:
Všimla jsem si, že v originále kniha vyšla už v několika vydání. Každé s jinou obálkou. Možná jsem na některé zapomněla, ale zde je výčet obálek v aj. Navíc jsem je ještě seřadila od té, která se mi líbí nejvíc až po tu nejméně zdařilou:

Která z obálek se nejvíce líbí vám? Četli jste knihu? Co na ni říkáte?